This is our Crisis 2014 game - "Drakenslag". All rules in Dutch, since it was set in a Dutch roleplaying background. These are the rough rules as we used them at Crisis, use at your own risk!
Pictures of the full game in action can be seen here.
Setting
De vrouwelijke god Ilmatar en de mannelijke god Njoror hebben in het begin der tijden gestreden voor de invloed over de wolken, de winden en de weerelementen.
Ze vochten niet rechtstreeks met elkaar, maar recruteerden beiden hun legers uit de draken en andere creaturen die toen de wereld bevolkten. Door deze tweespalt geraakten de drakenfamilies verdeeld in de Hugol en de Zorin.
De Zorin moesten het onderspit delven in deze strijd, en als straf en eeuwige schande werd hun het vermogen tot vliegen afgenomen - ze hadden geen recht meer op het gebruik van de lucht en de winden, waardoor zij en al hun nakomelingen zich steeds al kruipend zich moesten voortbewegen.
Zo groot was deze strijd tussen de draken en goden dat hele bergketens, rivieren, vulkanen … hierdoor vorm gekregen hebben. Verschillende restanten van deze strijd zijn nu nog steeds op Dor zichtbaar, en de slag, die gekend werd als de Drakenslag, wordt nog steeds naverteld in talrijke epische gedichten en liederen.
De draken die mee gevochten hebben in deze epische slag zijn gekend als epische draken. De drakenfamilies die nu nog in Dor terug te vinden zijn zijn hier slechts een flauw afkooksel van.
Spelregels
Algemene spelstructuur
- We gebruiken een Tarot-deck.
- Bij begin van elke beurt trekt speler 5 kaarten.
- Er zijn de “gewone” kaarten (staven, zwaarden, pentagrammen, bokalen), en er zijn de kaarten van de grote arcana. Deze laatsten geven speciale acties.
- Spelers gebruiken om beurten een kaart. Soms kan een kaart gebruikt worden om een andere te blokkeren of te wijzigen. De beurt gaat door totdat beide spelers geen kaarten meer hebben, of beide spelers geen kaarten meer willen spelen.
- Dan nieuwe beurt, met opnieuw kaarten trekken. De speler die in de vorige beurt de laatste kaart heeft gespeeld, komt als tweede aan de beurt (dus eigenlijk gaat de volgorde van kaarten spelen gewoon door)
Doel van het spel
- De god van de tegenstander uitschakelen.
Kaarten
Gewone kaart (staven, zwaarden, pentagrammen, bokalen), waarde 1-10.
Nota: de Koning(in), Ridder en Schildknapen worden niet gebruikt.
|
|
De zot (0)
|
Wissel hand kaarten om met andere speler.
|
De magier (I) & De Hogepriesteres (II)
|
Roep een natuur-element op. Element verschijnt aangrenzend aan god, en kan vrij door bossen bewegen. Heeft slechts een enkel hitpunt.
OF
Roep een aarde-element op. Element verschijnt aangrenzend aan god, en kan vrij door bergen bewegen. Heeft slechts een enkel hitpunt.
|
De Keizerin (III) & De Keizer (IV)
|
Tegenstander moet een kaart naar keuze discarden, en je komt zelf onmiddelijk opnieuw aan de beurt.
|
De Hierofant (V)
|
Trek zelf 2 extra kaarten
|
De Geliefden (VI)
|
Speel deze kaart onmiddelijk samen met een andere kaart. Het is net alsof je de originele kaart 2x na elkaar speelt.
|
De Zegewagen (VII)
|
Speel deze kaart onmiddelijk samen met een numerieke kaart. De numerieke waarde van deze kaart wordt verdubbeld.
|
Kracht (VIII)
|
Speel deze kaart als je moet rollen voor een aanval. Deel het resultaat van de dobbeslteenrol door 2.
|
De Kluizenaar (IX)
|
Tegenstander moet 2 kaarten discarden.
|
Rad van Fortuin (X)
|
Gooi de resterende kaarten in je eigen hand weg, en trek 5 nieuwe kaarten.
|
De Rechtvaardigheid (XI)
|
Indien een figuur een hit krijgt, krijgt diegene die de hit veroorzaakt heeft, zelf ook onmiddelijk een hit..
|
De Gehangene (XII)
|
Beurt is onmiddelijk gedaan - beide spelers gooien alle resterende kaarten weg en een nieuwe beurt begint.
|
De Dood (XIII)
|
Speel als je een dobbelsteen moet werpen. Je kan zelf het resultaat van je dobbelsteenworp kiezen.
|
Gematigdheid (XIV)
|
Speel onmiddelijk als de tegenstander een kaart speelt. De kaart wordt ogenblikkelijk geneutraliseerd..
|
De Duivel (XV)
|
Indien een van jouw figuren sneuvelt, kan je hem onmiddelijk terug tot leven brengen. Plaats figuur naast jouw god, met volledig aantal levenspunten.
|
De Toren (XVI)
|
Geen effect. Als je deze kaart speelt, is er geen enkel effect.
|
De Ster (XVII)
|
Beweeg de zon ofwel de maan 5 hexen..
|
De Maan (XVIII)
|
Beweeg de Maan 5 hexen. Maan geeft voordeel aan troepen van Njorir binnen 2 hexen. Indien dobbelsteen => rol er 2, kies resultaat.
|
De Zon (XIX)
|
Beweeg de Zon 5 hexen. Zon geeft een voordeel aan troepen van Ilmatar binnen 2 hexen. Indien dobbelsteen => rol er 2, kies resultaat.
|
Het Oordeel (XX)
|
Rol een D10. Tegenstander moet alle kaarten discarden met numerieke waarde <= dobbelsteen. Speciale kaarten mogen behouden blijven.
|
De Wereld (XXI)
|
Beweeg een enkele terreinstuk 1 hex in om het even welke richting - maar niet op een figuur of ander terreinstuk.
|
Vortices
- Goden hebben gedurende het spel elk de beschikking over drie vortices (one use).
- Ze kunnen geactiveerd worden als special power met een numerieke kaart. Plaats een vortex initieel aangrenzend aan een god.
- In daaropvolgende beurten kan een vortex met een numerieke kaart bewogen worden, maar de vortex beweegt slechts 2 vakjes. De waarde op de kaart heeft dus geen belang.
- Bij elke vortex staat ook bij wanneer hij zichzelf oplost
.
De factie van Ilmatar
Fot
|
Special power (is al gerold voor bij spelen actiekaart - dus geen nieuwe rol).
| |
Ilmatar
|
| |
Scharlakendraak
|
Rode Draak
|
Vuuradem: hit op figure binnen 2 hex.
|
Albinodraak
|
Koude-adem: figuur binnen 3 hex kan niet meer geactiveerd worden voor de rest van de beurt.
| |
Magmadraak
|
Regenereer: genees 1 hit op zelf.
| |
Kobaltdraak
|
Vleugelslag: 1 figuur (vriend/vijand) aangrenzend wordt 5 vakjes verplaatst.
| |
CirkelWorm
|
Geen speciale ability
|
De factie van Njorir
Foto
|
Special power
| |
Njoror
|
| |
Skeletdraak
|
Sidder en beef: alle figuren aangrenzend mogen niet meer geactiveerd worden rest van de beurt.
| |
Malachietdraak
|
Groene-zwarte draak
|
Zuursproeier: alle figuren aangrenzend hebben 50% kans op 1 hit.
|
Modderdraak
|
Teleportatie: verwissel plaats met andere draak binnen 3 hexen.
| |
Sinteldraak
|
Zwarte draak
|
Levensteler: win zelf 1 hit, veroorzaak 1 hit op aangrenzende figuur.
|
KringWorm
|
Worm
|
Geen speciale ability
|
Ziet er goed uit maar is er niet méér info zodat het spel kan gespeeld worden want het zijn inderdaad "Rough Rules" en info kaarten is niet te achterhalen... Dank U
ReplyDeleteNeen, dit is alles wat er is. Het spel was ook bedoeld om met een spelmeester te spelen. Het is een miniature wargame, dus veel DIY elementen.
DeleteHet is geschreven voor eenmalig gebruik op de CRISIS wargaming conventie.
Voor deze game... hoeveel kaarten zijn nodig ? Hoeveel (1-10) normale kaarten ? Hoeveel Tarot kaarten en hoeveel "De factie van Ilmatar" en "De factie van Njorir" of zijn er geen kaarten voor de facties en alleen
ReplyDeletemaar figuren ??? Dank U